Site menu:

Links

Teams

Doe je ook mee aan de Carbage Run en jou link ook hier? Neem dan contact met ons op!

Sponsoren

In het nieuws:

Voortgang

Sleutelen aan de BMWOmdat we ondertussen weer wat voortgang hebben aan onze BMW wordt het maar weer eens tijd om hier een update te plaatsen. We hebben een aantal belangrijke en een aantal minder belangrijke punten aangepakt.


 

Aanjager

De aanjager

Allereerst zijn we bezig geweest om te kijken waar het probleem van de niet werkend aanjager precies lag. Na een uurtje of twee sleutelen waren we tot de conclusie gekomen dat de aanjager & de kachelweerstand niet meer functioneren. Gelukkig hebben we Martijn in ons team, voor hem is geen probleem te groot! Gewapend met soldeerbout en tang ging hij de beide onderdelen te lijf. Tegen al onze verwachtingen in (en ook zijn eigen) functioneerde beide onderdelen weer prima na een half uurtje. Dat scheelt ons al zo’n 100 euro aan vervangende onderdelen!

Aanjager

De ietwat grote kachelweerstand

Omdat we ook nogsteeds last hebben van een ‘lage oliedruk’ waarschuwing kregen we een tip van de garage om de oliefilterbehuizing eens na te kijken. Twee uur later hadden we de behuizing van het blok gedraait en kwamen we tot de conclusie dat er niets mis mee was. De hele handel maar weer vastgedraaid en het olieniveau weer op peil gebracht. Ook meteen wat koelvloeistof erin gegooit (er ging nog meer dan twee liter in!) zodat we ons daar de komende tijd ook geen zorgen over hoeven maken.

Subwoofer z-5500

188W zware subwoofer met ingebouwde versterker

Ondertussen zijn Arjan en Piekartz begonnen met installeren van een geluidssysteem in de auto. Aangezien de standaard BMW-speakers bij lange na niet afdoende zijn komt er een fatsoenlijk setje in de auto. Toevallig hebben wij thuis een leuk setje van Logitech staan, de Z-5500. Het lijkt ons wel een goed idee om dat 5.1 setje in de auto te bouwen. Uiteraard begin je dan met een testje of het überhaupt wel klinkt in een auto. De subwoofer is krachtig genoeg (188 Watt) en de satellietspeakers mogen er met 69 Watt per stuk ook best zijn. Toch dempt de kofferbak gigantisch veel geluid, zelfs zoveel dat de bas amper merkbaar is in de auto. Na enig onderzoek kwamen we erachter dat er gigantisch veel isolatiemateriaal in onze BMW zit. Waar andere auto’s enkel een achterbank als scheiding tot de kofferbak hebben heeft onze BMW een volledig geïsoleerde kofferbak. Als je de middenarmsteun verwijderd kom je eerst een stuk Rubber van een halve centimeter dik tegen. Daarachter zit een dikke laag isolatiemateriaal (flexibel rubber).

Glaswol en traanplaat

De spaanplaat met glaswol

Vervolgens stuit je tegen een laag plaatstaal aan van een aantal millimeters. Eenmaal daar doorheen gedremeld denk je dat er wel een keer bent. Niets is minder waar.. Vervolgens kom je een dikke laag glaswol tegen die op z’n plaats wordt gehouden door een dikke laag spaanplaat. Toen we daar óók doorheen zijn gegaan met de decoupeerzaag waren we eindelijk in de kofferbak! Toen nogmaals het geluid getest en met een gat van 30 bij 40 centimeter in de achterbank komt de bas lekker vol door.

Toen we toch een doorgang hadden naar de kofferbak leek het mij een goed idee om daar ook iets mee te doen. We waren al een tijdje aan het nadenken over een opbergplek voor de laptop en camera (en andere waardevolle spullen).

Glaswol en traanplaat

Klussers in actie

Nu kwamen we op het idee om een kastje te timmeren wat precies aan de subwoofer aan kan schuiven. Na wat knutselwerk hadden we een kastje in elkaar gezet en het blijkt allemaal prima te passen. Nu hebben we een relatief veilige plek voor al onze waardevolle spullen & voller geluid in de auto.

Ook is Martijn aan de slag gegaan met onze lichtinstallatie aan de voorzijde van de auto. Door middel van een aantal relaistjes, weerstandjes & transistortjes hopen we een mooi lichtshow voor de auto te kunnen creëren . We zijn zelf ook nog benieuwd wat dit gaat worden, tot nu toe werkt het in ieder geval nog niet ;). Aan het eind van de dag zijn Arjan en ik bezig geweest om te kijken of we het slot van de bestuurdersdeur kunnen repareren. Dit bleek niet mogelijk te zijn en we zoeken hiervoor nog een oplossing.

Voor zover de afgelopen twee zaterdagen, ze waren beide redelijk productief. We hebben naar mijn weten niets gesloopt. Morgen gaan we weer sleutelen, waar we bezoek krijgen van team Allcarholics.





Comments

Comment door Jeroen
Datum 24 april 2010 at 09:50

Als de Volvo het haalt 😉
Maar komt helemaal goed, tot straks 😀

Comment door Rogier
Datum 25 april 2010 at 19:33

Strak gefixt! Heeft het verwijderen en weer terugzetten van de oliefilterbehuizing nog wat uitgehaald?

Groeten,

Rogier

Comment door Mark Mevius
Datum 25 april 2010 at 21:11

Omdat de auto nog geschorst is mogen we er nog niet mee de openbare weg op. We zijn van plan de auto halverwege mei in de belasting en verzekering te gooien zodat we ‘m nog uitgebreid kunnen testen.

Ben benieuwd of ons oliedrukprobleem verholpen is, zou toch weer wat zorgen schelen.

Write a comment